NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
219 - (1169) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا ابن
نمير ووكيع عن
هشام، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها.
قالت: قال:
رسول
الله صلى الله
عليه وسلم.
(قال ابن
نمير)" التمسوا
(وقال وكيع)
تحروا ليلة
القدر في
العشر الأواخر
من رمضان".
{219}
Biie Ebû Bekir b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize İbni Numeyr ile Veki', Hişâm'dan, o da
babasından, o da Âişe (Radiyallahû anha)'dan naklen rivayet etti. Şöyle demiş: Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :.
«Kadir Gecesini
Ramazanın son on gecesinde arayın.» buyurdular.
Burada İbni Numeyr:
«İltimas edin.» Veki': «Taharri edin.» diye rivayette bulunmuşlardır.
İzah:
(îltimâs ile
taharri'nin ikisi de: araştırmak, mânâsına gelir.)
Ebû Saîd (Radiyalîahû
anh) hadîsini Buhâri «Fadlu LeyIetil-Kadir»in bir-iki yerinde ve
«Kitâbu's-Sâlâtda, Âişe (Radiyallahû anha) hadîsini dahî «Fadlii
Leyleti*l-Kadir»de tahrîc etmiştir.
Türk çadırından murâd:
Keçeden yapma ufak çadırdır.
Rivayetlerin umumundan
anlaşılıyor ki, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'e Kadir Gecesinin
hangi gece olduğu bildirilmiş, fakat sonradan unutturulmuştur. Hattâ Hemmâm'in
rivayetinde Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'in bir defa Ramazan'ın
ilk on gününde, başka bir defa ortasındaki on günde îtikâfa girdiği ve ikisinde
de Cebrail (Aleyhisselâm) gelerek: «Aradığın ilerdedir.» demek suretiyle Kadir
Gecesinin*Ramazan'ın son on gecesinde olduğuna işaret ettiği bildirilmektedir.
Bu geceye işaret olmak üzere Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'in
rüyasında, su ile çamura secde edeceği bildirilmiştir.
Hadîsin bir rivayetinde
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in unutmasına sebep Şeytanla birlikte
gelen iki zâtın birbirlerinden hak dava etmeleri olduğu görülüyor.
Bu iki zâtın Abdullah
b. Hadred ile Ka'b b. Malik (Radiyallahû anh) oldukları söylenir. Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onların dâvası ile meşgul olurken, Kadir
Gecesinin hangi gece olduğunu unutmuştur.
Ulemâdan bâzılarına
göre buradaki unutmaktan veya unutturulmaktan murâd: O gecenin, o seneki
bereketinin kaldırılmasıdır.
Gerçi Hz. EbûHureyre
rivayetinde Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in unutmasına sebep
kendisini zevcelerinden birinin uyandırması olduğu anlaşılıyorsa da vak'anın
iki defa cereyan etmiş olması ihtimâl dahilindedir. Vak'anın bir olması,
unutmanın iki defa vukubulması da mümkündür.
Burada şöyle bir suâl
hatıra gelebilir: «Resûlullalı (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in bu mes'elede
unutması câîz olunca, başka mes'elelüri unutması da caizdir. Bu suretle
ümmetine tebliğ ile me'mur olduğu bazı ahkâm zayi olacaktır..
Cevâp şudur: Ümmetine
tebliği icâb eden ahkâmı Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Seliem)'in unutması
caiz değildir. Caiz hattâ vaki olsa bile Allah Teâlâ onları Resûl-İ Ekrem'ine tekrar
hatırlatır.